سفارش تبلیغ
صبا ویژن

raoof&shakoori
 
قالب وبلاگ
نویسندگان
خرید آسان

رئیس شورای شهر: به 1000 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم

رئیس شورای شهر: به 1000 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم

پنجشنبه, 14 فروردین 1393 ساعت 08:21 کدخبر :7163
    
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : سیدمحمدرضا ابطحی
برای ایجاد تحول در سیمای عمرانی و شهری خمینی شهر و خدمات مورد نیاز وقابل قبول به شهروندان ما به یک بودجه 1000 میلیارد تومانی نیاز داریم.

 رییس شورای شهر درگفت وگو با خبرنگار فرصت با تبریک فرا رسیدن سال جدید و ایام نوروز به همه همشهریان و مردم خمینی شهر گفت: شورای شهر چهارم در زمان فعالیت شش ماه تمام سعی و تلاش خود را به کار بست تا خمینی شهر را از وضعیت موجود مشکلات خارج کند،  ما بارها اعلام کردیم اعتبارات موجود  ودر اختیار مدیریت شهر و شهرداری جوابگوی حجم نیاز ها و سطح انتظارات و در شان مردم خوب خمینی شهر نمی باشد و به دلائل مختلف از جمله کمبود اعتبارات خدمات رسانی مطلوب و مناسب حال شهروندان اجراء نمیشود .
 سد علی صالح درخشان تاکید کرد: در نگاه اول این رقم کارشناسی نشده به نظر می رسد و خارج تصور است ولی اینجانب به عنوان یکی از مدیران مطلع و با تجربه از وضعیت کنونی شهر به همه شهروندان و مردم اعلام می کنم به علت وجود مشکلات متعدد گذشته وحال  نیاز به این مبلغ قابل اثبات و واقعی می باشد و شاید در مرحله اجراء و  واقعیت برای عمران و آبادی شهر ما بیش از این مبلغ هم نیازمند باشیم .
   رییس شورای شهر چهارم افزود: به طور  مثال امروز خمینی شهر  به عنوان یک شهر مجاور با مرکز استان و با ظرفیتهای بالای فرهنگی  از وجود یک فرهنگسرای  استاندارد  محروم است ، امروز خمینی شهر برای چهار منطقه شهرداری به چهار فرهنگسرای استاندارد و در خور شهر مردم فرهنگ دوست خمینی شهر نیاز دارد  یعنی به ازاء هر 60 هزار نفر باید یک فرهنگسرا در چهار منطقه شهرداری ساخته شود.
 امروز احداث خیابانهای جدید در درون منطقه مرکزی شهر اجتناب ناپذیر است و ما برای حل مشکلات ترافیکی نیاز به بودجه سنگینی برای احداث خیابانهای جدید داریم، امروز تکمیل طرحهای نیمه کاره و بلاتکلیف  گذشته نیاز به اعتبارات سنگینی دارد ، امروز خمینی شهر فاقد طرح جامع ترافیکی می باشد ، هدایت آبهای سطحی نیاز اعتبارات دارد ، امروز زیر ساخت مقابله با آلودگی هوا و مسائل  زیست محیطی در خمینی شهر فراهم نیست حفظ محیط زیست و باغات واراضی کشاورزی برای آینده نیاز به اعتبارات خاص خود دارد .
 درخشان افزود: امروز فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی یک تهدید زیست محیطی برای مردم شهر محسوب می شود نوسازی و احیاء ناوگان اتوبوس رانی فرسوده خمینی شهر نیاز به میلیاردها تومان اعتبارات جدید دارد، امروز زیرساخت های تردد عمومی و ناوگان عمومی برای جلوگیری از آلودگی هوا فراهم نیست ، به صراحت اعلام می کنم ناوگان عمومی شهری ما جوابگوی حجم نیاز ها و ترافیک ، تردد مردم شهر نیست، امروز میانگین سنی و عمر استفاده از ناوگان اتوبوس واحد بیش از حد میانگین استاندار می باشد ناوگان عمومی شهر به ناوگان فرسوده تبدیل شده است.
 وی تصریح کرد: امروز طرح جامع  گردشگری خمینی شهر تدوین نشده برای استفاده از منابع طبیعی و خدا دادی خمینی شهر از جمله احیاء منطقه گردشگری لادر به میلیارد ها تومان اعتبار نیاز دارد.

مبلغ 60 میلیارد تومان جوابگوی رفع نیاز های شهر نیست
 امزوز بیش از 90 درصد از معابر اصلی وفرعی شهر نیاز به روکش جدید آسفالت دارد  تامین آسفالت مورد نیاز برای شهر نیاز به  میلیاردها تومان اعتبار دارد .
 احداث ترمینال مسافربری درون شهری، ترمینال غرب استان ، میدان میوه تربار ، تکمیل گورستان عمومی شهر، ساخت مجموعه های تجاری و اداری به صورت مشارکتی همه نیاز به اعتبارات سنگین مالی دارد .
 یکی از معضلات جدید امروز کمبود و عدم وجود پارکینگ طبقاتی در مرکز شهر است ، خیابانهای  مرکزی ما نیاز فوری به احداث پارکنیگ های جدید دارند سوال من از مردم این است آیا با اعتبارات 60 میلیارد تومانی  امکان پاسخ گوئی به حجم نیاز شهر و رفع مشکلات وجود دارد. امروز در خمینی شهر یک هتل مناسب و استاندارد برای اقامت مسافرین وجود ندارد در حالی که ساخت هتلهای استاندارد و جذاب به جذب بخشی از در آمد گردشگری شهر اصفهان به خمینی شهر کمک می کرد خمینی شهر می تواند پذیرای  استقبال سرریز مسافرین نوروزی شهر اصفهان باشد ولی  همه شاهدیم به علت عدم وجود امکانات زیر ساختی  ما دچار مشکلات امروز شده ایم.
  وی با تاکید بر اینکه با توجه حجم نیاز های شهر اعلام مبلغ هزار میلیارد تومان خارج واقعیت نمی باشد گفت: شورای شهر چهارم اعتقاد دارد مردم بزرگترین حامیان  شورای شهر و شهرداری هستند ما از همه سرمایه گذاران  می خواهیم برای حل مشکلات شهر وجبران کمبودهای مورد نیاز یا شورای شهر وشهرداری همکاری کنند.
 ما اعتقاد داریم باید به در آمد زائی سرمایه گذاران  اهمیت داده شود ما آمادگی  هرگونه تعامل را داریم ، با مشارکت سرمایه گذارن جذب بودجه 1000 میلیاردتومانی امکان پذیر و قابل  اجراست .     
 سید علی صالح درخشان افزود: در شورای شهر چهارم با همکاری اعضاء شورای شهر و شهردار اقدامات اساسی برای حل مشکلات، رفع موانع برنامه ریزی  وشروع شده است امیدواریم این اقدامات در سالهای آینده به حل مشکلات شهر و مردم کمک کند، اعضای شورای شهر چهارم در ماههای گذشته به صورت شبانه روزی  و خستگی ناپذیر برای برنامه ریزی و حل مشکلات شهر وشهرداری وتلاش کرده اند .

اتاق فکر شوراء شهر با نخبگان تشکیل می شود
در خمینی صاحبان فکر و اندیشه و صنعت بسیارند و شورای شهر چهارم بر آن شده تا از ظرفیت نخبگان انسانی و صاحبان فکر در شهر با تشکیل یک اطاق فکر برای کمک به مدیریت هرچه بهتر اداره شهر استفاده کند ، با پیشنهاد اینجانب تشکیل اطاق فکرشورای شهر به تصویب اعضاء رسید، تلاش می کنیم در آینده نزدیک اولین جلسه اطاق فکر مشترک شورای شهر با نخبگان  و صاحبان فکر شهر تشکیل دهیم .
 وی با اشاره به فعال شدن کمیسیون نظارت شورا بر عملکرد شهرداری مناطق گفت: از جمله اقدامات شورای شهر چهارم فعال شدن کمیسیون نظارت برعملکرد شهرداری وحضور  وبازدید از مناطق  مختلف شهرداری ودیدار مردمی به صورت مستقیم باهدف جلوگیری از پای مال شدن حقوق قانونی شهروندان و مردم مناطق مختلف بوده است.
از جمله اقدامات مهم دیگر این دوره از شورای شهر تشکیل کمیته درآمدهای پایدار بوده است که کلیات این کمیته به تصویب رسید ، امروز معضل جدی و اساسی شهرداری خمینی شهر کمبود اعتبارات وسرانه  پایدار می باشد ،با تشکیل این کمیته از سال آینده کلیه اقدامات پیگیری های لازم برای بالا بردن سطح منابع در آمد پایدار شهرداری دنبال خواهد شد .
درخشان با بیان اینکه یکی از مواردی در سالهای گذشته کمتر مورد توجه قرار  گرفته حفظ محیط زیست و مسائل زیست  محیطی بوده است گفت: امروز حیات مردم شهر ما به حفظ محیط زیست وابسته است، ارتباط انسان و با محیط زیست یک ارتباط دوطرفه واجتناب ناپذیر است که نمی توان  آن را نادیده گرفت ،غفلت در این حوزه جبران ناپذیر است ، برهمین اساس در شورای شهر چهارم طرح تشکیل کمیته زیست محیطی در شورای شهر چهارم بوده است که در آینده نزدیک تشکیل وفعالیت خود را آغاز خواهد کرد .
  تصویب دفترچه عوارضات محلی سال 93 از جمله اقدامات اساسی شورای شهر چهارم  با استفاده از نظریه کارشناسی  در جلسات متعدد مشترک و در صحن علنی شورای شهر بوده است، از ویژگیهای دفترچه عوارضات محلی سال 93 از شفافیت و قانون مندی خاص و با کمترین نواقص برخوردار می باشد که به تصویب رسید وبه شهرداری ابلاغ شد،امیدواریم در سال اینده مشکلات مردم با شهرداری با اجرای این دفترچه با شفافیت هرچه بیشتر  و قانونمند مرتفع شود.

حذف یکساله ارزش افزوده از خیابانهای تعریضی ونیمه کاره فرشایسی شهر
از جمله اقدامات مهم برنامه بودجه سال93  شهرداری حذف مبالغ  ارزش افزوده از خیابانهای تعریضی ونیمه کاره فرسایشی شهر توسط شورای شهر چهارم می باشد ، در گذشته طبق مصوبه شورای شهر دوره گذشته  مبالغ سنگینی برای ارزش افزوده خیابانهای تعریضی  وفرسایشی شهر در نظر گرفته شده بود  و افراد که منازل آنها در طرح بود و یا بخشی از منازل آنها باقی می ماند مبالغ سنگینی در محاسبات از آنها برای ارزش افزوده توسط شهرداری مطالبه قرار گرفت به همین علت طرحهای نیمه کاره شهری پس از سالها به نتیجه نمی رسید و  دریافت مبالغ ارزش افزوده مانع بزرگ برای پیشرفت  طرح خیابانهای نیمه کاره بود شورای شهر چهارم تصمیم  گرفت مبلغ ارزش افزوده را از دفترچه عوارضات محلی سال 93 شهرداری به مدت یکسال حذف کند تا شهروندان بتواند با خیال راحت و انگیزه بیشتر به ازاد سازی خیابانهای نیمه کاره شهر به شهرداری کمک کنند و توافقات هرچه سریعتر انجام و خیابانهای نیمه کاره از بلاتکلیفی خارج شود .

بودجه سال93 شهرداری 60 میلیارد تومان
ازجمله اقدامات مهم شورای شهر چهارم تصویب بودجه 60 میلیارد تومانی و افزایش50 درصد بودجه نسبت به بودجه سال 92  بوده است بودجه   93از ویژگیهای خاص خود برخوردار است.
  در بودجه سال آینده شهرداری اجازه ندارد هزینه های جاری خود را بی رویه افزایش دهد  و سقف مجاز و پیش بینی شده برای  افزایش هزینه های جاری شهری در سال جدید 20 درصد می باشد، پیش بینی ما این است با همکاری شهردار و شهرداری درسال 93 صرفه جوئی خوبی در هزینه های جاری شهرداری انجام شود.

تکمیل طرحهای نیمه کاره وزخمی در اولیت است
 از جمله ویژگیهای بودجه سال 93 تکمیل پروژه های زخمی و نیمه کاره  شهر و شهرداری می با شد بعضی از طرحهای نیمه کاره در شهر در حال تبدیل شدن  به آثار باستانی هستند باعث اذیت روح و روان مردم  و مدیران مدیریت شهری شده است مشاهده  طولانی شدن و عدم تکمیل خیابانهای نیمه کاره شهر از جمله شهید صدوقی، مرکزی ، 17 شهریور،شهیدان موسوی،شهدای جوی آباد  پس سالها  یک صحنه درد آور تبدیل شده است ، برهمین اساس تکمیل خیابانهای نیمه کاره در اولیت اقدامات  عمرانی شهرداری در سال 93 قرار دارد، تکمیل این خیابانها نیاز به همت مضاعفی توسط شهرداری دارد .
از ویژگیهای تدوین شدن در بودجه سال 93 شهرداری تجهیز و احداث کتابخانه ها وفرهنگسرا های جدید است و مراکز فرهنگی از اولیتهای مهم و دغدغه اعضای شورای شهر  بوده است .
  به علت کمبود اعتبارات و منابع اندک مالی شهرداری تدوین بودجه سال 93 به راحتی امکان پذیر نبود تصویب بودجه سال 93 یکی از اقدامات سخت و دشوار شورای شهر بود منابع مالی موجود شهرداری جوابگوی حجم نیاز های شهر و حل مشکلات مردم نمی باشد، مردم و شهروندان گرامی باید آگاه باشند برای اجرای طرح های نیمه کاره و سیمای جدید شهری در خمینی شهر در حدود هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، مردم شهروندان گرامی  خودشان باید قضاوت کنند هزار میلیاردتومان کجا و بودجه 60 میلیارد تومانی شهر داری کجا ، تخصیص و تقسیم بودجه 60 میلیارد در بین همه محلات وطرحهای مورد و نیمه کاره اقدام مشکل و دشوار بود به همین علت  جلسات متعدد و خسته کننده و طولانی  برای تدوین  وتقسیم  عادلانه بودجه سال 93  گرفته شد، هریک از اعضاء به بودجه سال 93 نگاه ویژه و خاص خود  از جمله حوزه فرهنگ ،  گردشگری ، مسائل خدمات و عمرانی  و طرحهای ترافیکی داشتند ، ولی سخن ما این است امروز خمینی شهر در همه بخشها نیاز به کار و بودجه دارد ولی اعتبارات اندک جوابگوی حجم نیاز های شهر نیست همه تلاش ما مدیریت هرچه بهتر منابع اندک برای رفع نیازهای شهر در سال 93 بود، خوشبخانه با همکاری همه اعضای شورای شهر مهمترین اولیتهای مورد شهر پیش بینی و به تصویب رسید.

شورای شهر و شهرداری برای احیاء بافت فرسوده شهر غفلت نمی کند
از جمله ویژگیهای بودجه سال 93  توجه به احیای بافت فرسوده شهر می باشد ، امروز بخش عمده شهر در بافت فرسوده شهر قرار دارد، بافت سوده می توان مشکلات متعددی را برای اداره شهر ایجاد کند ، خالی شدن ساکنین بومی از بافت فرسوده  شهر می تواند به افزایش مشکلات اجتماعی ، مسائل بهداشتی و روانی کمک می کند و در نهایت مهاجرت به مناطق دیگر از جمله شهرکهای مجاور شهر اصفهان را به همراه خواهد داشت ، شورای شهر چهارم و شهرداری از بافت فرسوده شهر غافل نبوده  ودر بودجه سال آینده اعتبارات خوبی را برای حل مشکل در نظر گرفته است .
وی با اشاره به سفر معاون وزیر کشور و بازدیدآقای خندان دل از بافت فرسوده شهر گفت: ما اعتقاد داریم در خمینی شهر امکان دائر نمودن شهرک جدید وجود ندارد و بافت فرسوده به لحاظ وجود ظرفیتهای مختلف فرهنگی و زیرساختی قابل احیاء و توسعه برای سرمایه گذاری می باشد، تامین امکانات زیر ساختی خدمات برای هرمتر مربع در بافت جدید به 3 میلیون تومان اعتبار بدونه امکانات فرهنگی و مذهبی نیاز دارد، احیاء بافت فرسوده  خمینی شهر  به همت مردم سرمایه گذار دارد ، احیاء بافت فرسوده باعث خارج شدن شهر از حالت مردگی  می شود و باعث بازگشت نشاط و زندگی به محلات فرسوده شهر می شود ، من از همه اهالی وشهروندان گرامی می خواهم در بافت فرسوده شهر سرمایه گذاری کنند ما کلیه سرمایه گذاران قول می دهیم شهرداری وشورای شهر چهارم در رفع موانع سرمایه گذاری سرمایه گذاران تلاش و همکاری نمایند.


اداره کل راه وشهرسازی به تعهدات گذشته برای حل مشکلات منظریه عمل کند
وی با اشاره به فراهم شدن فضای همدلی تعامل خوب بین اعضای شورای شهر و شهرداری با مسئولین اثر گذار از جمله امام جمعه ،نمایندهمردم در مجلس ، فرماندار همه مسئولین شهرستان می باشد، شورای شهر چهارم اعتقاد دارد باید از تریبون شهر برای دفاع از حقوق و عقب افتاده مردم و شهر به صورت یک صدا و هماهنگ استفاده شود ، اعتقاد داریم هم صدا بودن ویک صدا بودن مسئولین شهرستان به حل مشکلات مردم از طریق مسئولین استان و کشور کمک  می کند.
 ما امیدواریم در سال 93 مشکلات واختلافات بین شهرداری و با اداره کل راه و شهرسازی استان حل شود بیش از بیست سال است مردم شهرک منظریه با مشکلات متعددی روبرو هستند ، ساکنین این شهرک  از1370در این شهر ساکن شده اند و هزینه خدمات خود را به اداره کل راه و شهرسازی استان پرداخت نموده اند جا دارد  پس از سالها مسئولین اداره کل راه استان با نگاه مثبت به موضوع شهرک منظریه توجه کنند  و خدمات  مورد تعهد وعقب مانده خود به مردم این شهر ک در نظر بگیرد منظریه از نگاه بیرون یک شهرک زیبا  به نظر مرسد ولی  با نزدیک شهرک منظریه دارای  مشکلات متعدد ومختلف زیادی است عدم پاسخ به مردم و ساکنین شهرک منظریه زیبنده نیست درخواست ما تعیین تکلیف و حل مشکلات و خدماتی رسانی به این شهرک است .   

    قانون گریزی دوایر دولتی در پرداخت مطالبات شهرداری قابل قبول نیست      
 یکی از مشکلاتی که مدیران شهری با آنها روبرو هستند مطالبات میلیاردی و قانونی از نهاد های دولتی است اعتقاد داریم در نظام جمهوری اسلامی همه  باید از قانون تابعیت داشته باشیم  و قانون گریزی از دوایر دولتی و مسئولین دولتی پذیرفتنی نیست سازمانهای دولتی باید مطالبات قانونی خود را در قبال عوارض ساخت و پروانه ساختمانی به شهرداری پرداخت کنند و با پرادخت به موقع این مطالبات به مدیران شهری برای حل مشکلات شهر کمک کنند وخدمات مطلوب را به مردم ارائه نماید.
 از جمله ویژگیهای بودجه سال 93 اولیت قرار دادن مسائل رفاهی و تفریحی ، گردشگری میباشد  احیاء منطقه بام سبز و چشمه لادر، منازل تاریخی زهتابها ، عماد سیادت، برج های کبوتر خانه، تملک منازل تاریخی در حال تخریب  از جمله طرحهای مهم گردشگری  بودجه سال آینده شهرداری است .
در بودجه سال 93 کمترین افزایش سقف افزایش بودجه های جاری شهرداری  پیش بینی  و اجراء خواهد شد نکته قابل توجه شهروندان  هزینه های جاری شهرداری منحصر به پرداخت وحقوق و دستمزد نمی شود  و برگزاری کلیه جشنهای و امور فرهنگی عمومی توسط سازمان رفاهی تفریحی جزء هزینه های جاری شهرداری محسوب شده است مبلغ  قابل توجه ای بودجه جاری شهرداری برای حمایت از برنامه فرهنگی عمومی توسط سازمان رفاهی تفریحی شهرداری می باشد


[ چهارشنبه 93/1/20 ] [ 11:23 صبح ] [ raoof nasiry ] [ نظرات () ]

اینجا؛ خمینی شهر، طبیعت بکر هورموده

اینجا؛ خمینی شهر، طبیعت بکر هورموده

پنجشنبه, 07 فروردین 1393 ساعت 11:33 کدخبر :7155
    
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده :
ساعت تقریبا 10 صبحِ یک روزِ اسفندی را نشان می دهد که از مقابل دانشگاه آزاد می گذریم، از شهرک ناکام برق و الکترونیک و شهرکِ تازه کلنگ خورده حوله بافی هم.

از ورودی های چشمه های خرم دره و لاوه و لادوزخ نیز عبور می کنیم و وارد جاده خاکی می شویم.
"از اینجا تا هورموده 15دقیقه راه است." این را راننده می گوید و ما به دوردست ترین نقطه جاده خیره می شویم. اتومبیل های متوقف شده پای کوه که از دور نمایان می شود به ما نوید رسیدن می دهد. در ردیف بقیه اتومبیل ها که متوقف می شویم.


اینجا هورموده بخشی از منطقه حفاظت شده قامشلو و در محدوده خمینی شهر است اما شماره پلاک های اتومبیل های ردیف شده اینجا فقط 23 نیست، اصفهانی ها و نجف آبادی ها و... هم پا به طبیعت ما گذاشته اند و البته قدمشان سر چشم.
یکی از همسفران چوب ها را از صندوق عقب ماشین بیرون می گذارد و آنها را در کیسه ای میگذارد و اسباب چای و غذا و ...را درون کوله جا می دهد. کوله را یکی از ا فراد گروه بر پشت می اندازد و راه می افتد و ما هم به دنبالش...


از این پایین که نوک قله را نگاه می کنم دلهره دلچسبی می نشیند بر دلم. بسم اله می گوییم و راهی می شویم.
10دقیقه اول، مسیری هموار است که گاهی تنگ می شود و گاهی فراخ.
همسفرها می گویند: منطقه هورموده هموارترین مسیر را نسبت به دیگر کوه های خمینی شهر دارد.


درختان کوتاه انجیر کوهی در جای جای هورموده طوری به سینه کوه چسبیده اند که انگار هیبت این طبیعت بکر آنها را ترسانده. این جوی آب های میان راه هم که گاه از دل سنگی و صخره ای بیرون زده اند آدم را غافلگیر و ذوق زده می کنند آنقدر که گوشه گوشه اینجا می ایستیم و چیلیک چیلیک عکس یادگاری می گیریم. نشستن بر هر تخته سنگِ سرِ راه که ظاهرا هیچ تفاوتی با تخته سنگ های قبلی ندارد برای ما که کم کم داریم آثار خستگی را در قدم هایمان احساس می کنیم طعم و حسی تازه و متفاوت دارد.


من و چند نفر دیگر از اعضای گروه که چندان اهل کوه و کوهنوردی نیستیم، حالا به کودکان نوپایی می مانیم که پاهای کوچک و ناتوانشان یارای هم قدم شدن با بزرگترها را ندارد.

 IMG 7501

آب زلال و سینه سبز کوه
با وجودی که هنوز چند ساعت به ظهر مانده اما آنها که صبح زود راهی کوه شده اند حالا در حال برگشتن هستند. مسیر گاهی شلوغ و پر سر و صدا می شود و گاه آرام و دل انگیز.


نیم ساعت می گذرد تا به اولین ناهمواری برسیم. از پایین که نگاه می کنم دوباره همان ترس دلنشین می نشیند بر دلم اما پیرمرد بقچه به دستی که همراه خانواده اش در حال پایین آمدن از گردنه است به گام هایم قوت می بخشد.


سرچشمه از دور پیدا می شود. آب زلال از سینه سبز کوه چنان بیرون زده است که تو گویی شاهد تماشای یک تابلوی نقاشی نصب شده بر دل یک دیواری.


یکی از همسفران که مرد کوه است و این مسیرها را مثل کف دستش می شناسد، می گوید: هنگام بارندگی تمامی این مسیرها که الان به راحتی از آن عبور می کنیم، تمامی این دره ها و جای جای این زمینِ خدا سرشار از آب است و اگر باران شدت بگیرد، رودخانه های خروشان چنان از این مسیرها به پایین جریان می یابند که هر چه سر راهشان باشد را با خود می برند چنان که هیبت خروششان آدمی را سر جا میخکوب می کند.


ما که حتی از تصور خروشانی آب در این مسیرها هم به وجد می آییم به فرورفتگی های ناشی از جریان تند و بی امان آب خیره مانده ایم. حالا هم اگرچه چندان خبری از آن آب های خروشان نیست اما صفای این طبیعت بکر که با خنکای نسیم درمی آمیزد گویی بر جان آدمی می نشیند.

IMG 6741


قایم موشک بازی با هَمِستِرها
اگرچه تنها ساعتی است که شهر را ترک کرده ایم و بر این طبیعت دست نخورده قدم گذاشته ایم اما چنان احساس سبکی می کنیم و چنان روحمان با این تخته سنگ ها و صخره ها و جوهای باریک آب مانوس شده است که گویی سال هاست دمخور طبیعت بوده ایم.


هِمِستِرها؛ این حیوانک های تر و فرزی که به سرعت برق از این سوراخ به آن سوراخ می دوند را وقتی می بینی بی اختیار از ته دل می خندی. همسترها از لحاظ جثه چیزی میان خرگوش و موش هستند و به همان چالاکی.


می ایستی و می خواهی با چشم دنبالشان کنی اما درست مثل دخترکان و پسرکان زبلی که در قایم موشک بازی با آنها مغلوب می شوی، از پیدا کردنشان در می مانی و آن لحظه فقط می توانی از سر ذوق فریاد بزنی و از ته دل بخندی.


گردنه ها و صخره های تقریبا سخت را پشت سر گذاشته ایم و حالا رسیده ایم به منطقه ای فراخ و هموار، جایی که تا چشم کار می کند زمین بکر است و بکر و بکر و اطراف، پوشیده از رشته کوه هایی که گاه هنوز بر فراز قله هایش سفیدی برف، برق می اندازد توی چشمانت.


لحظاتی می ایستم و به قله های پوشیده از برف که چشم می دوزم ناخودآگاه این بیت شعر ملک الشعرای بهار بر زبانم جاری می شود: ای کوه سپید پای دربند / ای گنبد گیتی ای دماوند


اگرچه به صورت گروهی به کوه آمده ایم اما گاه این هوای پاک، این شرشر آب و این آواز پرندگان کوهی انگار همه مان را در خود فرو می برد و البته این خاصیت طبیعت است که آدمی را به فطرت باز می گرداند و به فکرت وامی دارد.


از این منطقه هموار که نگاه می کنیم تا سرچشمه راهی نمانده است اما دوباره بعد از دقایقی به صخره هایی می رسیم که بالا رفتن از آنها چابکی و چالاکی می خواهد خصوصا برای کسی مثل من که با مسیر چندان آشنا نیستم و برای پیدا کردن جای پا و جای دست کمی این پا و آن پا می کنم و البته همراهی و راهنمایی همسفرها راه را بر من هم هموار می کند.


با صدای بلند می گویم: حیف از طبیعت بی نظیر نیست که ناشناخته مانده است؟ یکی از همسفرها به سمتم برمی گردد و پاسخ می دهد: بگذار ناشناخته باقی بماند، تمام زیبایی اینجا به دست نخوردگی و بکری اش است.


راهی تا سرچشمه نمانده است، برای رسیدن به آن علی رغم خستگی، گام ها را بلندتر برمی داریم. هر چه به ظهر نزدیک تر می شویم بر تعداد افرادی که در خلاف مسیر ما حرکت می کنند افزوده می شود. بزرگ و کوچک و مرد و زن هم نمی شناسد. کفش های عاجدار مخصوص و عصای نوک تیز ویژه کوهنوردی همراه هر کس باشد گویای این است که مرد کوه است و بلد راه. برای یکدیگر دست هایمان را بالا می آوریم و سلامی می گوییم و خداقوتی بی آنکه همدیگر را بشناسیم.

IMG 7504
خزنده ای از دسته مارمولک ها
دیدن بعضی صحنه ها آدمی را میخکوب می کند حتی اگر آن صحنه را یک خزنده از دسته مارمولک ها خلق کرده باشد. حرکت خزنده موجودی به رنگ سیاه، چندین برابر یک مارمولک با دمی دراز و پوستی زبر ما را لحظاتی از رفتن باز می دارد.


بعضی صحنه ها عبرت آموز است مثل این مرد میانسالی که کیسه ای پلاستیکی به دست گرفته تا اگر در مسیر برگشت از کوه زباله ای به چشمش خورد، جمع کند!
و بعضی صحنه ها آدم را به وجد می آورد مثلا این پیرزنی که دست در دست پسرش این گردنه ها را یک به یک پشت سر می گذارد...


و مثل همین غزل کوچولوی شش ساله ما که انگار پرچم دار گروهمان است. نه اجازه می دهد مادرش دستش را بگیرد و نه جایی گیر می کند که بزرگتری بر خود لازم بداند او را روی کولش سوار کند. فرز و چالاک، پستی و بلندی ها را پشت سر می گذارد و البته همه ما بزرگترها را هم. درست مثل این پرندگان سبکبال کوهی که فاصله این رشته کوه ها را در چشم بر هم زدنی طی می کنند.


به سرچشمه که می رسیم مثل کودکی که به آغوش مادر بشتابد به سویش پرواز می کنیم، انگار که آمده ایم تا خستگی ها و ناآرامی های شهر را در آغوش مهربانش از دل بیرون بریزیم و خستگی این مسیر دو ساعته را در پناه آغوشش از تن به در کنیم. مشت های پر آبمان را که به سر و صورت می زنیم خنکای دلچسب این آبی که از دل صخره ها بیرون زده است گویی جانی تازه در رگ هایمان می دمد.

IMG 6683
سایه سار درختان توت
سایه سار درختان توت اطراف چشمه، شرشر دل انگیز آب و تخته سنگ های فراخ در هیات تخت هایی مخصوص نشستن باعث شده که جایگاه های اطراف چشمه خیلی زود اشغال شوند. البته ما مشکلی برای پیدا کردن جا نداریم چون یکی از همراهان زودتر آمده و در بالادست چشمه برایمان جا گرفته است.


زیراندازها را پهن می کنیم و می نشینیم. قبل از هر کار باید بساط چای روبراه شود. هیزم ها را از کوله بیرون می ریزیم و آقایان با دست و پا می افتند به جان چوب ها تا خردشان کنند و ما برای آوردن آب از سرِ چشمه مثل دخترکان روستایی از همدیگر سبقت می گیریم.


اسباب چای را آماده می کنیم و تا دم بیاید می نشینیم به نفس کشیدن در این هوای پاک سرشار از اکسیژن.


چشم هایم را می بندم و ریه هایم را به چند نفس عمیق در این هوایی که بوی بهار می دهد، مهمان می کنم. چند پرنده کوهی پیدایشان شده و گویی مامورند تا آنقدر آواز بخوانند که فکر و ذهن ما را از هر چه ناآرامی است، خالی کنند. همسفرها بر سر اینکه خانه این پرندگان کجاست به گفتگو مشغولند، یک نفر ذوق زده از جا بلند می شود: پیدایش کردم... اینجاست... اینجاست و همه نگاه ها بُراق می شود روی سرانگشت او.


چای آماده می شود و همه گرم نوشیدن چای داغ می شویم و البته گرم با حرف ها و خنده هایی که بوی طبیعت دارند و صداقت. همه انگار شهر را با تمام متعلقاتش همان جا کنار اتومبیل ها گذاشته ایم و آمده ایم بالا.


به ساعت هایمان نگاه می کنیم، وقت اذان است. چقدر خوب می شد اگر یکی از همراهان جسارت به خرج می داد و اینجا اذان می گفت تا از پژواک صدای اشهد اشهدش "دلِ تنهایی" این کوه هم تازه شود.


وضو گرفتن بهانه خوبی است تا دوباره راهی چشمه شویم علی رغم اینکه سراشیبی پای چشمه که گل آلود است و لیز هر آن امکان دارد آدم را نقش زمین کند و مقابل این همه چشم، سکه یک پول بشویم اما باور کن باز هم می ارزد...


قبله نما ما را رو به چشمه و کمی متمایل به راست به نماز می ایستاند.


به هر طرف نگاه می کنی دود ناشی از سوختن هیزم ها به آسمان بلند است اما انگار که در مقابل این وسعت لاجوردی کم بیاورد خیلی زود از مقابل چشم محو و نابود می شود.

IMG 7515
این سینه آفتاب جان می دهد برای چرت بعد از ناهار
بساط ناهار را که جمع می کنیم یکی از همراهان همانطور که روی تخته سنگی در سینه آفتاب دراز می کشد، می گوید: این آفتاب نیمه گرم اسفند ماهی، جان می دهد برای چرت بعد از ناهار. به دنبال این اظهار نظر، چند نفر دیگر هم برای خودشان تخته سنگی دست و پا می کنند تا حمام آفتاب بگیرند.


چند نفرمان اما راه می افتیم و رشته کوه دست راستمان را به مقصد بنای دست ساز گِلی بالای کوه بالا می رویم. یک اتاقک گلی با یک در ورودی و چند پنجره رو به چهار سو. سقفش از کاشی و دیواره ها از گل. بشکه گل آلود بیرون از اتاقک گویای این است که احداث این سازه هنوز به پایان نرسیده است و وجود این بنا در این ارتفاع از سطح زمین نشان از این دارد که هنوز پیدا می شوند آدم های طبیعت دوستی که برای استفاده از صفا و صمیمیت طبیعت هر سختی را به جان بخرند. سختی هایی مثل آوردن مصالح تا این ارتفاع!


از پایین که نگاه می کردیم این بالا یعنی جایی که اتاقک بنا شده، مرتفع ترین نقطه به نظر می رسید اما حالا که اینجا در جوار اتاقک ایستاده ایم رشته کوه های سمت چپ و قله های سر به فلک کشیده شان دارند برایمان دست تکان می دهند و این خاصیت کوه است که هیچگاه اجازه نخواهد داد فکر کنی به مقصد رسیده ای، کوه می خواهد که کوهپیما باشی و نستوه و استوار همواره رو به جلو گام برداری.


ساعت حدود 3 بعد ازظهر است که بساطمان را جمع می کنیم و این تنها چشمه خمینی شهر را که به گفته همراهان حتی در آتش باران تیرماه هم آب دارد به مقصد شهرترک می گوییم. اگرچه شنیده بودیم هورموده حیوان هم دارد اما در سراسر مسیر نه حیوانی دیدیم نه صدایشان را شنیدیم! نمی دانم شاید شب ها می آیند به خوابگاهشان.

IMG 7490
مسابقه ما و بوته های خار
از آنجا که پایین آمدن از کوه راحت تر از بالا رفتن است یک ساعت و نیم طول می کشد تا به اتومبیل ها برسیم. ساعت 4:30 دقیقه را نشان می دهد که اتومبیل راه می افتد، جاده تقریبا خلوت است و هموار و ما سرعت می گیریم تا از این دو بوته خار زیبایی که در دو طرف جاده انگار می خواهند با ما مسابقه بدهند سبقت بگیریم. بوته ها سوار بر باد به پرواز درآمده اند و ما به دنبالشان اما اتومبیل ما هر چه تلاش می کند به گرد این بوته ها هم نمی رسد.


[ چهارشنبه 93/1/20 ] [ 11:17 صبح ] [ raoof nasiry ] [ نظرات () ]

با چهار کلمه بی ربط چه حرفهای باربط می شود زد ؟

با چهار کلمه بی ربط چه حرفهای باربط می شود زد  ؟

چهارشنبه, 06 فروردین 1393 ساعت 05:51 کدخبر :7150
    
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده : رامین شاهین
برخی اعضای هیات تحریریه دور هم نشستیم و همین طوری چهار کلمه برگزیدیم که طنز پردازان شهرمان ابیاتی باآ نها بسرایند،

 پیامک به این خاطر که باید این کلمات را به آنها پیامک می کردیم، آبرمی به این دلیل که دلمان هوس کوفته برنجی های مادربزرگ ها کرده بود، بقچه بدین سبب که خرمان نمی رفت زیر انداز ودستاری فاخر تر از آن اختیار کنیم و عید هم به آن دلیل که دلیل جمع شدنمان یعنی تدارک ویژه نامه ای برای عید  بود.و این شد آش هایی که هیات نصفه نیمه تحریریه فرصت حبوباتش را فراهم آورده بودند همان ها که خودشان نخود هر آشی هستند
استاد ناصرفیض شماکه دربرنامه قند پهلوبا همدستی رضارفیع کلماتی به شرکت کنندگان میدادید که بیتی بسرایند وبعد به قضاوت می نشستیدلطفا دوبیت با واژه های "پیامک، عید، بقچه و آبرمی بسراییدتااینبار خوانندگان ماقضاوت کنند .
 فیض که کوفته برنجی خورده بود اما نمی دانست که همان ابرمی است پس از شنیدن توضیحات مفصل اندرسوابق وخدمات وحسنات وسکنات واندرونی این خوراک شب عید نیاکان گفت آهان وسرود:
تا "بقچه"ى "عید" خویش را وا کردم
از شوق "پیامکى" که پیدا کردم
مجبور شدم دو بیت با "آبرمى"
فى الفور بگویم- نشد -اجرا کردم!!
محمود خان احمدی شماکه بازنشسته اید اما حقا که قلم شکسته نیستید و یک پای ثابت اشعار طنزت خانم ها هستند مثل حبیبه و آنکه لنگه کفش پاشنه بلندش از هر اسلحه ای کاراتر است بااین چهار کلمه چه می کنی واویک رباعی چنین سرود :
 زوجه را دادم پیامک کای عزیز      / عید آمد آمربی را جور کن
داد پاسخ بقچه ای سبزی بیار    / ور نه فکرش از سر خود دور کن!
-حال قبول کردید بازهم پای یک زن دراشعارمحمود درمیان است
علی پورکاظم معلم عزیزکه معلوم نیست شاعری شغل چندم شماست اماآنچه معلوم است اینکه ابرمی بی شک دربقچه ببخشید سفره تا ن هست بخوان ببینیم چه کرده اید:
زمستون بقچه شا بست داره میره
میاد عید و زمین آروم میگیره
پیامک داده بودی شام چی داریم
دوباره آبرمی با طعم سیره
-    حدس میزدیم ابرمی دایم سرسفره علی حضور فعال دارداماغافل گیرشدیم از اینکه با طعم سیر ،لابد برای اینکه معلوم نشودگوشت ندارد.
. سهیلا بی قرار شاعری که هنوز استعدادهایش ناشکفته مانده ومتولدنشده است چهارکلمه کذایی را گرفت وچنین سرود:
بهار اومد بیا بقچه تو واکن
بهم عیدی بده دردم دوا کن
پیامک داده ام: آخر کجایی؟
برات آبرمی پختم تا بیایی
-شاعرچشم به راه وسط دعوا که نرخ تعیین نمی کننداونم شب عیدی، چند بیت می سرایندکه دل خواننده ها بازبشه ونیششان تابنا گوش فراخ، بعدش هم یه چیز دیگه می پختی زودتر می آمد ها.
ف. فرحبخش شما باکیت نباشدهرچه دل تنگت می خواهد بگو یکی همان نزدیکی ها هست که سر وسامانی به آن بدهدفقط اینقدر به سبدوزنبیل گیر نده، اسب پیشکشی راکه دندوناشا نمی شمرند برادرمن حالاچی چی سروده ای:
وقتی فلانی داشت شکلک می فرستاد            ای کاش جای خنده، چشمک می فرستاد
نزدیک عید است و چغندر پخته نایاب            ای کاش، تابستان پیامک می فرستاد
با این گرانی های عید ای کاش یارو            یک دبّه ی بنزین و فندک می فرستاد
دیشب عیالم با مامانش گفت ای کاش            یک بُقچه پر پول، مردک می فرستاد
یک قابلمه پُر آبرمی اما شلفته                اینگونه بهتر بود اندک می فرستاد
مرغ سبد کالای ما از بس که بد بوست            گفتیم بهتر بود اردک می فرستاد
یا لا اقل جای برنج وارداتی...            می آمد و مُشتی برنجک می فرستاد
استاد من گر بود اکنون زنده، لعنت           بر شاعر این شعر، بی شک می فرستاد
-ای داد بی داد فرحبخش آخرش رفتی توسبد؟


[ چهارشنبه 93/1/20 ] [ 11:13 صبح ] [ raoof nasiry ] [ نظرات () ]

دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر افتخار آفرین شد

http://www.forsatonline.ir/images/isatis.jpg

سه شنبه, 19 فروردین 1393 ساعت 10:49 کدخبر :7179
    
فرستادن به ایمیل چاپ
نویسنده :
تیم isatis دانشجویان مخترع دانشگاه آزاد اسلامی مقام دوم مسابقات رباتیک را به دست آورد.

به گزارش روابط عمومی این دانشگاه، در سومین دوره مسابقات رباتیک آزاد کردستان که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برگزار شد تیم isatis دانشجویان مخترع دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر در لیک پرنده ها توانست رتبه دوم این دوره از مسابقات را از آن خود کند.
مسابقات رباتیک آزاد که با هدف گسترش پژوهش در حوزه علم رباتیک و کاربردی تر شدن آن در جامعه برگزار شد و گروه های مختلف رباتیک از دانشگاه های سراسر کشور حضور داشتند، دانشجویان رشته های فنی و مهندسی دانشگاه با بالاترین سطح علمی در مسابقات شرکت کردند و موفق شدند مقام برتر این دوره را با رقابتی فشرده به دست آورند و برگ زرین دیگری بر افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر بیفزایند.
گفتنی است در بدو ورود دانشجویان مخترع به دانشگاه طی استقبالی شایسته از آنان با اهدای لوح تقدیر از زحمات آنان قدردانی به عمل آمد.


[ چهارشنبه 93/1/20 ] [ 11:11 صبح ] [ raoof nasiry ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 15
کل بازدیدها: 820242

جدول لیگ برتر ایران