سفارش تبلیغ
صبا ویژن

raoof&shakoori
 
قالب وبلاگ
نویسندگان
خرید آسان

پیش بینی وضعیت آب و هوا


  • تهران

    0

    11
  • اصفهان

    -2

    14
  • مشهد

    4

    18
  • شیراز

    2

    17
  • تبریز

    -7

    4
  • اهواز

    9

    24
  • کرج

    1

    12
  • یزد

    5

    22
  • شهرکرد

    -8

    8
  • اراک

    -8

    4
  • بیرجند

    1

    18
  • همدان

    -9

    1
  • بندر عباس

    14

    26
  • ارومیه

    -9

    5
  • زاهدان

    9

    24
  • زنجان

    -6

    4
  • یاسوج

    -2

    12
  • کرمان

    1

    21
  • کرمانشاه

    -5

    6
  • بجنورد

    5

    18
  • خرم آباد

    -3

    10
  • بوشهر

    13

    21
  • رشت

    4

    11
  • گرگان

     

[ جمعه 90/12/12 ] [ 5:21 عصر ] [ raoof nasiry ] [ نظرات () ]

ارز:    دلار آمریکا
بانک: 12260
ارز:    پوند
بانک: 19521
ارز:    یورو
بانک: 16351
ارز:    درهم امارات
بانک: 3338
ارز:    دلار کانادا
بانک: 12397

[ جمعه 90/12/12 ] [ 5:20 عصر ] [ raoof nasiry ] [ نظرات () ]
           

[ جمعه 90/12/12 ] [ 12:0 صبح ] [ raoof nasiry ] [ نظرات () ]
ملکوت | 8 اسفند 1390
 
دوستان عزیز! ای کسانی که میگید اینجا پر از بدبخت و فقیره! خود شما، آره خود شما به عنوان کسی که از دیدن و لمس این مسائل رنج می بره چقدر احساس مسئولیت کردید و به سهم خودتون به اون بینواها کمک(حالا هر نوع کمکی) کردید و دستشو گرفتید ؟؟ چرا ما تو انجام خوبی ها منتظر بقیه ایم ؟؟ چرا همیشه اول باید دیگران شروع کنند؟؟؟؟؟ آیا فکر نمیکنید به عنوان یک انسان ما هم در مقابل دیدن این صحنه ها ، وظایفی داریم؟؟؟ یادمه یه سال جشن نیکوکاری یه پیرزن اومد و گفت من فقط به اندازه یه (بلیط اتوبوس) می تونم کمک کنم...به خدا آدم وقتی اینا رو میبینه از اینکه یه همچین هموطنایی داره احساس غرور میکنه ...یکی حلقه ازدواجشو هدیه می داد و خیلی خاطرات دیگه ...قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود... خدانگهدار
اریوبرزن | 8 اسفند 1390
 
فرهادی دمت گرم حقایق جامعه ما رو با زبان جهانی سینما نشون دادی و به خاطر هنرت دنیا رو تحسین وا داشتی و جایزه گرفتی
اریوبرزن | 8 اسفند 1390
 
این همه ادم وطن پرست رو انداختن تو زندان از جوون مردم با گلوله و باتوم پذیرایی کردن فقر و ظلم رو تو جامعه توسعه دادن حالا شدن دایه عزیز تر از مادر کودک فلسطینی بیچاره ها کودک ایرانی رو نیمه جون تو اشغالا پیدا کردن تورم و رکود و اختلاف طبقاتی پدر مردم رو در اورده انوقت شما دم از انرژی هسته ای و فلسطین میزنین به کوریه چشم هر چی ادم عقب افتاده و عقده ایه اصغر فرهادی اسکار گرفت و ملتم از این موضوع خوشحالن
محسن | 8 اسفند 1390
 
آقا هر کی از فلاکت ایرانیها فیلم بسازه بهش جایزه میدن اصغر جون زیاد به خودت نناز......
اطلسیها | 8 اسفند 1390
 
آقا فرید اگه جنابعالی راست میگی و نون نداری خوب برو کار کن...من نمیدونم چرا بعضیا بی عرضگی یا زیاده خواهی های خودشونو میخوان گردن بقیه بندازن. "سنجد" یه جاهایی خیلی کاربرد داره! در ضمن واقعاً برام سوال شده چرا این افراد میخوان اینجور قلمداد کنند که هر کی راضیه پس حتماً پاچه خواره یا جیره خواره ...
سعصا- با حجاب | 8 اسفند 1390
 
واقعا این حرکات سیاسیه ، واقعا متاسفیم!
اطلسیها | 8 اسفند 1390
 
آقا صدرا به جای توهین به ایران و ایرانی برو دنبال یه کار شرافتمندانه...اجیر کی شدی که به همه انگ دزدی و نفهمی و حماقت و دروغگویی میزنی؟...تو حق نداری چیزی که تو ذات خودته به بقیه نسبت بدی!...
اطلسیها | 8 اسفند 1390
 
من هم از اینکه یه هم وطن اسکار گرفته خوشحالم ...ولی ما که بچه نیستیم...یه بچه وقتی بهش شکلات میدن انگار دنیا رو بهش دادن...تو رو خدا تعصب بیجا و بیهوده نداشته باشید...هنوز دو ماه نگذشته که یکی از دانشمندای عزیز و غیور ما رو به شهادت رسوندن...یعنی نمیدونید کار کیه؟!؟!یا نمیخواید باور کنید!کی چوب لای چرخ میذاره؟!؟! همون اسرائیلی که آقا صدرا بقیه رو تشویق به خرید اجناس و کالاهاش میکنه...غیرت هم خوب چیزیه!
مائده | 8 اسفند 1390
 
به من بگید جایزه اسکار چه ربطی به مردم فلسطین داره؟ بدبختی مردم ما آیا کمکی به مردم فلسطین می کنه؟ من می گم اولا مشکلات کشور خودمون رو، مردم خودمون رو، حل کنیم بعد به کمک بقیه بریم! مردم ما احتیاج به کمک ندارن؟ به مردم کشور خودمون نرسیم مسلمونیم؟
کیان | 8 اسفند 1390
 
بخدا که مظلومتر از مردم ایران وجود نداره خونه خودمون چراغ نداریم اونوقت برای مسجد لوستر میخریم یارانه هارا سالی یه ماه می زنن توگوشش خونواده های شرافتمندی رو میشناسم که 6 ماهه گوشت نتونستن بخرن اما با اسکار فرهادی کیف کردن بخدا اگه ی حاکمان کشورمون یه خورده به لبنان فلسطین کم حال بدن دشمن ناموسمون میشن
اطلسیها | 8 اسفند 1390
 
افسوس که یه تعدادی خودشونو به خواب زدن و هنوز نفهمیدن دوست و دشمن کیه! حالا که بحث به اینجا کشیده لازم میدونم خدمت شما عرض کنم وقتی فضا آلوده باشه احتمال هر چیزی هست...تعدادی میگن هنر چه ربطی به سیاست داره؟ آره در ظاهر حق با شماست.ولی هنر میتونه بهترین ابزار باشه برای اونایی که با ما کینه دیرینه دارن و چشم دیدن پیشرفت های ما رو ندارن...با عرض پوزش، اینو من نمیگم بلکه علما و بزرگان دین میگن اگه دیدی به یه مسلمان تو هر جای دنیا داره ظلم میشه، بی توجه باشی و بگی "به من چه" با کمال تاسف باید بدونی که دیگه مسلمون نیستی!
سعصا- با حجاب | 8 اسفند 1390
 
کاملا سیاسی ؛ متاسفیم!
مائده | 8 اسفند 1390
 
کاملا با مسعود موافقم الان بحث یه چیز دیگه س فلسطین و .. چه ربطی به ما و اسکار و ... داره؟
mehrdad | 8 اسفند 1390
 
با مسعود موافقم
mehrdad | 8 اسفند 1390
 
امثال صدرا و مجید به خاطر ابلح بودنشون به زباله دان تاریخ خواهند پیوست..دیدار ما و شما به قیامت...در روزی ک خدا میگه: وقتی آه مظلوم رو شنیدی چکار کردی؟؟؟؟ مار و سوسمار و ...........توی قبر نوش جانتان
مسعود | 8 اسفند 1390
 
وقتی سال 98 ایران با استرالیا بازی داشت همه دیدن که 90 درصد بازی تو محوطه جریمه ی ایران بود، همه دیدن موقعیت های ایران یک دهم استرالیا هم نبود، اما کسی نگفت حق ایران نبود بره بالا، همه خوشحال شدن، الانم با همه ی این چیزا که اسکار سیاسیه، جایزه دادنشم سیاسیه ولی باید خوشحال بود و خوش حالی کرد، بخدا جبهه گیری و بد و بیراه گفتن به اصغر فرهادی تف سر بالاست
صدرا | 8 اسفند 1390
 
مجید من فقط گوشی نوکیا میخرم.آخه یجا نوشته بود هر دلار که از راه خرید گوشی نوکیا به جیب اسراییل میره یه گلوله تو قلب یه فلسطینی شلیک میشه.لعنت به فلسطین.یه مشت عرب کثیف بی ناموس!فقط جنس اسراییلی بخرین تا ریشه این اعراب رو خشک کنند
علی | 8 اسفند 1390
جایزه این فیلم کاملا سیاسی از یک طرف دانشمندان ما رو ترور میکنن ما رو تحریم میکنن از طرف دیگه جایزه هنری میدن واقا مسخره است
mehrdad | 8 اسفند 1390
دوستان عزیز از توهین بپرهیزید...توهین کننده ابلحه و جواب ابلحان خاموشی است...با شما هستم جناب مجید
mehrdad | 8 اسفند 1390
چرا خودتونو زدین به خواب؟؟؟؟ هیت داوران هم انسان هستند مثل ما....در ثانی هرکسی میتونه نظر شخصی خودشو بده و من هم نظر خودمو بعد یک عمر دیدن فیلم های مختلف ایرانی دادم...خوشحالم از گرفتن اسکار و ناراحتم از بعضی مسائل ک واقعیت رو تو دنیای هنر و فرهنگ مخدوش میکنند...سه فیلمی ک معرفی کردم همه نامزد بهترین جوایزند،این جوایز رو ما قبلا به کارگردانان این فیلم ها اهدا کردیم با حمایتمون....امیدوارم این استارت پیشرفت صنعت سینمای ایران باشه و ما به همینجا ختم نشیم

[ دوشنبه 90/12/8 ] [ 4:50 عصر ] [ raoof nasiry ] [ نظرات () ]

نظامی گنجوی


از ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد

پرش به: ناوبری, جستجو

جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف نظامی

 

 


نگاره خیالی
زادروز 537
گنجه
درگذشت 608
گنجه
آرامگاه گنجه
محل زندگی گنجه
ملیت ایرانی[1]
پیشه شاعر و داستان‌نویس
سبک سبک شعر فارسی عراقی
لقب حکیم نظامی
دوره سلجوقیان
آثار مخزن‌الاسرار, هفت پیکر
خسرو و شیرین, اسکندرنامه
لیلی و مجنون

نظامی گنجه‌ای (گنجوی)، جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی متخلص به نظامی (زاده? 535 در گنجه - درگذشته? 607-612) شاعر و داستان‌سرای ایرانی[2][3][4][5][6][7] ، ایرانی‌تبار[1] و پارسی‌گوی قرن ششم هجری(دوازدهم میلادی)، که به‌عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی شناخته شده‌است.[8]

محتویات

زندگی

از زندگانی نظامی اطلاعات دقیق در دست نیست و در باره? سال تولد و وفات او نقل‌های تذکره‌نویسان مختلف است. آنچه مسلم در شهر گنجه می‌زیست و در همین شهر وفات یافت.

وی خیلی زود یتیم شد[9][10] و از ابتدا توسط دایی مادرش بزرگ شد و تحت حمایت وی تحصل نمود. مادر او از اشراف کرد بوده و این بر پایه? یک بیت از دیباچه? لیلی و مجنون («گر مادر من رئیسه? کرد...») دانسته شده‌است.[11][9][12] در باره زادگاه پدری او آنچه در تذکره‌ها آمده بر پایه? برخی از شعرهای او روستای تا در تفرش است.[13]

اغلب نظامی گنجوی را به استناد اشعاری متولد روستای تا در [[تفرش می‏دانند. نظامی خود می‏سراید:

به تفرش دهی هست تا نامِ او   نـــظامــی از آنـــجا شــده نامجو

شیخ بهایی نیز در اشعار خود به این انتساب اشاره می‏کند:

ز اهل تفرش است آن گوهر پاک   ولی در گنجه چون گنج است در خاک[* 1]


از اشاره‌های موجود در خسرو و شیرین دانسته می‌شود که اولین همسر او، کنیزکی که دارای دربند به عنوان هدیه برایش فرستاده بود، زمانی که نظامی سرودن خسرو و شیرین را به پایان رساند و پسرشان محمد هفت سال بیشتر نداشت، از دنیا رفته بوده‌است.[14][* 2] در لابلای شعرهای نظامی اشاره‌هایی به دو همسر بعدی او نیز دیده می‌شود که هر دو در زمان حیات شاعر درگذشته‌اند.[15]


نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، علوم اسلامی و زبان عرب) آگاهی وسیع داشته و این خصوصیت از شعر او به‌روشنی دانسته می‌شود. از معاصران خود با خاقانی دوستی داشت، و در مرثیه? او سرود:

همی گفتم که خاقانی دریغاگوی من باشد   دریغا من شدم آخر دریغاگوی خاقانی

نظامی همه عمر خود را در گنجه در زهد و عزلت بسر برد و تنها در 581 سفری کوتاه به دعوت سلطان قزل ارسلان (درگذشته? 587) به سی فرسنگی گنجه رفت و از آن پادشاه عزت و حرمت دید. نظامی هرچند شاعری مدح‌پیشه نبوده، با تعدادی از فرمانروایان معاصر مربوط بوده‌است، از جمله: فخرالدین بهرامشاه پادشاه ارزنگان از دست‌نشاندگان قلج ارسلان سلطان سلجوقی روم که کتاب مخزن الاسرار را به نام او کرده‌است، اتابک شمس‌الدین محمد جهان پهلوان که منظومه خسرو و شیرین به او تقدیم شده‌است، طغرل بن ارسلان سلجوقی و قزل ارسلان بن ایلدگز که در همین منظومه از ایشان نام برده‌است، ابوالمظفر اخستان بن منوچهر شروانشاه که لیلی و مجنون را به نام او کرده‌است.

نظامی در فاصله? سال‌های 602 تا 612 در گنجه درگذشت و آرامگاهی به او در همان شهر منسوب است.

 گنجه، شهر نظامی


برگی از خمسه? نظامی، مربوط به 1548 میلادی که در شیراز نگهداری می‌شود.

گنجه از قرن چهام هجری مرکز ولایت ارّان بود، و تا پیش از یورش مغولان از زیباترین شهرهای آسیای غربی به شمار می‌رفت.[16]. نام گنجه، از لغت «گنج» فارسی برگرفته شده است[17]. زبان محاوره? مردم ارّان مثل ساکنان سایر نواحی شمال غرب ایران، گونه‌ای از زبان پهلوی (یا فهلوی) بوده‌است.[18] جغرافی‌نویسان قدیم آن زبان را ارّانی نامیده‌اند. ابن حوقل می‌گوید: «مردم بردعه (مرکز قدیم ارّان) به ارّانی سخن می‌گویند». مقدسی در احسن‌التقاسیم توضیح بیشتر در باره? آن زبان دارد و می‌گوید: «در ارّان به ارّانی سخن می‌گویند و فارسی ایشان قابل فهم است، و در پاره‌ای حرف‌ها به زبان خراسانی نزدیک است.» اما زبان نوشتاری شاعران و نویسندگان آن دیار را «فارسی ارانی» نامیده‌اند (در برابر فارسی دری). آمیزش لهجه‌ها و زبان‌های نواحی مختلف ایران، و رواج سخن خاقانی و نظامی به مدت هشتصد سال در سراسر ایران، موجب شد که بسیاری از تعبیرهای خاص آنان وارد فرهنگها یا زبان شاعران و نویسندگان دیگر شده و جزو فارسی دری درآید. [19]

بنابر قول گیراگوس گاندزاکـِتسی (تاریخنگار و کشیش ارمنی در دوران نظامی گنجوی و خود نیز از اهالی شهر گنجه)، پیش از حمله مغولان به شهر گنجه، شهر گنجه دارای انبوه جمعیت پارسیان و اقلیتی از مسیحیان بود[20]. باید توجه داشت که گیراگوس بین پارسی و عربی و ترک تفاوت می‌گذاشته‌است و وقتی در متن خود ساکنان شهر گنجه را پارسی می‌خواند منظورش پارسی است نه نام عمومی برای تمام مسلمانان. او برای اعراب از واژه? «تاچیک» (Tachik همان تاجیک یا تازیک = تازی = عرب = مسلمان - نیز بنگرید به نوشتارهای پارسی میانه همچون جاماسپنامه) استفاده می‌کند وعربان را تاچیک می‌خواند. او ترکان را تئورک (T"urk) می‌نویسد. برای نمونه در فصل 18 می‌نویسد که «جلال‌الدین محمد خوارزمشاه سپاهیان خود را از میان ایرانیان(پارسیان) و تاچیکان و تئورکان گرد آورد.» [21].

در کتاب نزهت المجالس نیز شعرهایی از بیست و چهار شاعر پارسی‌گوی اهل گنجه از پیش از یورش مغولان ذکر شده‌است و وجود این تعداد شاعر پارسی‌گوی تنها از شهر گنجه، که در قرن ششم و هفتم در شمال‏غرب ایران قدم به عرصه گذاشته‏اند و در زبان همگانی ایرانیان ـ فارسی ـ شعر سروده‏اند، نشان‌دهنده? رواج بازار شعر و ادب پارسی در عصر نظامی و همچنین مؤید آن است که در ارّان، زبان و ادب فارسی، زبان مردم کوچه و بازار و دربار بوده‌است[22][23][24].

شاعری و سبک نظامی


نسخه? خطی از خمسه? نظامی، اثر هنرمند ایرانی کمال‌الدین بهزاد، مربوط به 1494 میلادی، که ماجرای معراج پیامبر اسلام را بازگو می‌کند.

نظامی از شاعرانی است که باید او را در شمار ارکان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان دانست. وی از آن سخنگویانی است که مانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد و تکمیل سبک و روشی خاص دست یابد. اگر چه داستان‌سرایی در زبان فارسی به وسیله نظامی شروع نشده لیکن تنها شاعری که تا پایان قرن ششم توانسته‌است شعر تمثیلی را به حد اعلای تکامل برساند نظامی است.

وی در انتخاب الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات خاص تازه و ابداع معانی و مضامین نو و دلپسند و تصویر جزئیات بانیروی تخیل و دقت در وصف مناظر و توصیف طبیعت و اشخاص و به کار بردن تشبیهات و استعارات مطبوع و نو، در شمار کسانی است که بعد از خود نظیری نیافته‌است. [25]

ضمناً بنا بر عادت اهل زمان از آوردن اصطلاحات علمی و لغات و ترکیبات عربی وافر و بسیاری از اصول و مبانی حکمت و عرفان و علوم عقلی به هیچ روی ابا نکرده و به همین سبب و با توجه به دقت فراوانی که در آوردن مضامین و گنجانیدن خیالات باریک در اشعار خود داشت، سخن او گاه بسیار دشوار و پیچیده شده‌است. با این حال مهارت او در ایراد معانی مطبوع و قدرت او در تنظیم و ترتیب منظومه‌ها و داستان‌های خود باعث شد که آثار او بزودی مورد تقلید قرار گیرد.[26]


نظامی گرچه شاعری داستان‌سراست و بیشتر به داستان‌های عاشقانه و یا به قول خود وی به «هوسنامه»ها پرداخته‌است، ولی او شاعری است حکیم و اندیشه‌ور، آشنا با فرهنگ و تاریخ ایران، که در پس قصه‌ها و هوسنامه‌هایش نکاتی عمیق نهفته‌است، و به همین سبب است که او چند بار از خوانندگان مثنوی‌هایش خواسته‌است تا رازها و رمزهای موجود در شعر او را نیز کشف کنند، از جمله در این دو بیت در هفت پیکر:

هر چه در نظم او ز نیک و بد است   همه رمز و اشارت خرد است
هر یک افسانه‌ای جداگانه   خانه? گنج شد نه افسانه

[27]

اشعار نظامی گنجوی با سرچشمه فرهنگ ایرانی او، ایران پیشااسلامی و پسااسلامی را وحدت می‌بخشد[28].


[ جمعه 90/12/5 ] [ 2:0 عصر ] [ raoof nasiry ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 241
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 822379

جدول لیگ برتر ایران