سفارش تبلیغ
صبا ویژن

raoof&shakoori
 
قالب وبلاگ
نویسندگان
خرید آسان
سال ها پیش هنگامی که در یکی از فصول کتاب سده در گذر زمان (صفحات: 460 -454) تحت عنوان «سده در دوره پیش از تاریخ» صحبت از استقرار موقت انسان های اولیه در شمال غرب و غرب سده و قمیشلو نمودم و حتی از دست افزارهای سنگی یافت شده در این مکان نوشتم عده ایی به انتقاد از بنده پرداختند

سال ها پیش هنگامی که در یکی از فصول کتاب سده در گذر زمان (صفحات: 460 -454) تحت عنوان «سده در دوره پیش از تاریخ» صحبت از استقرار موقت انسان های اولیه در شمال غرب و غرب سده و قمیشلو نمودم و حتی از دست افزارهای سنگی یافت شده در این مکان نوشتم عده ایی به انتقاد از بنده پرداختند اما امروز در منطقه بین سده، علویجه و نجف آباد و در کوه های منطقه دماب در شمال غرب سده سنگ نگاره هایی زیبا با قدمت حدود 11 هزار سال پیش کشف شده است نقش هایی چون بز کوهی. انسان در حالا شکار ، حیواناتی از خانواده سگ سانان و صحنه های شکار در این آثار به چشم می خورد هم اکنون 15 هزار سنگ نگاره در شهرهایی باغ بهادران، نجف آباد و تیران و غرب سده وجود دارد.

تصاویر سنگ نگاره های کشف شده در غرب سده به طور کلی شامل علایم استعاره ای و نشانه های اختصاری مثل نماد باروری، علفخواران بزرگ و کوچک، هاشورها و مثلث ها و تصاویر زنان باردار شبیه فرهنگ ماگدلنین 3 در اروپا می باشد این تصاویر انسان اولیه را در شکار یاری می رسانده و نوعی نقش جادویی را القا می کند. بدون شک مردمان پارینه سنگی در سراسر جهان دارای روح خداجوی بوده و از فطرت یکسانی برخوردار بوده اند به نقش کامل کننده دو جنس آگاهی داشته و زیست مایه زندگان را در کامل شدن هر نیمه با نیمه دیگر می دیده اند.

با در نظر گرفتن حقایق جغرافیایی ماقبل تاریخ، تاریخ اقامت انسان به یک میلیون و پانصد هزار سال پیش باز می گردد که آن را باید در ایران یافت. دیرینه شناس مشهور «ماهاراجه بخایکوکا» در کتاب روابط ایران و مصر در ماقبل تاریخ می نویسد: گروهی از مهاجران ایرانی که خورشید را می پرستیدند به سواحل نیل مهاجرت کردند اشپیکل در خاطرات خود می نویسد: تمدن ایران بسیار کهن تر از تمدن مصر است. پروفسور گریفس تیلور استاد جغرافیای ما قبل تاریخ در دانشگاه سیدنی فرضیه ای تحت عنوان «گهواره زمین» ارائه نموده است و در این نظریه اشاره کرده نژاد انسان یافت شده از ایران در چهار جهت در سراسر جهان پراکنده شده است. دایره المعارف بریتانیکا به این نکته تاکید دارد و می گوید «نسل انسان با ایران رشد و تکامل یافته است تغییرات تدریجی و متناوب اقلیمی و وجود چهار فصل تمایز، شرایط آب و هوایی بسیار خوبی را برای این تحول ایجاد کرده است.»

امروز با کشف این تصاویر در غرب سده یا همان جی اولیه می توان نظریاتی جدید مطرح نمود آیا اولین بار حیواناتی مانند سگ ، گوسفند و بز بوسیله بومیان ایرانی رام شده اند آیا این سنگ نگاره ها دلیل بر این مدعاست؟ آیا می توان گفت تاریخ این سنگ نگاره ها با توجه به تصاویر غار دوشه در خرم آباد متعلق به 15000 سال قبل از میلاد است؟

آیا خاستگاه بسیاری از زبان های امروزی دنیا از هند و پشتو و آلمانی و یونانی و نیز ده ها لغت کلیدی از چین تا اروپا که همه به گونه ای از زبان اوستایی گرفته شده نشان نمی دهد که ایران مهد زمین بوده است؟ همه حقایق تبار شناسی باستان شناسی نشان دهنده آن است که اولین مهد و مکان شکل گیری انسان هوشمند و ناطق، ایران بوده است.

امروزه می توان با توسعه و سرمایه گذاری در خصوص این سنگ نگاره ها در آمد قابل توجهی را از طریق جذب توریسم (هتل داری - رستوران - تئاتر - کمپ - آژانس ها و ...) نصیب کشور اسلامی نمود برای نمونه کشور فرانسه که جمعیت آن حدود 75 میلیون نفر است در سال 2003 حدود 84 میلیون نفر توریسم را توانسته جذب کند و در آمد توریسم این کشور بابت بازدید سنگ نگاره ها و نقاشی های ماقبل تاریخ غار لاسکو و در دیگر آثار تاریخی حدود 323 میلیارد یورو است اما متاسفانه عده ایی نادان با تخریب آثار تاریخی مثل خانه ی میرعنایت نه تنها به کشور و شهر خود ضربه جبران ناپذیر زده و می زنند بلکه باعث تشدید مشکلات شهر و دیار خود مثل بیکاری و فقر و ... نیز می شوند.

منابع

1- دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی: فرانسه، وزارت امور خارجه ص 64

2- پیش از تاریخ ایران: دکتر ملک شهمیرزادی

3- ایران کهن تر از تمدن مصر: ترجمه دکتر سید حسن قریشی

4- سده در گذر زمان: ص 460 - 455

5- تاریخ هنر --> هلن گاردنر


[ چهارشنبه 91/4/7 ] [ 4:28 عصر ] [ raoof nasiry ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 11
کل بازدیدها: 820498

جدول لیگ برتر ایران